مهندسی شیمی
رشتهي مهندسي شيمي، يکي از رشتههايي است که در زيرگروه دوم کنکور سراسري رشتهي رياضي قرار دارد. به دليل شناخت محدود و ناقص از رشتههاي دانشگاهي بسياري از دانشآموزان رشتهي رياضي که به درس شيمي علاقهمندند، به دنبال انتخاب رشتهي مهندسي شيمي هستند؛ در حالي که نام اين رشته اگرچه با شيمي همراه است اما تعداد واحد درسي مرتبط با درس شيمي در اين رشته کم است. يک شرط اصلي براي موفقيت در رشتهي مهندسي شيمي، داشتن پايهي رياضي قوي است؛ اگر درس رياضي و مباحث حل معادله و محاسبات، جز نقاط قوت پايدار شما باشد، از انتخاب اين رشته راضي و خشنود خواهيد بود. گرايشهاي مهندسي شيمي
به طور کلي در مقطع کارشناسي، در دانشگاههاي تهران، دانشآموزان پذيرفتهشده، رشتهي مهندسي شيمي- بدون گرايش را انتخاب ميکنند و پس از گذراندن دو سال از تحصيلات دانشگاهي خود، گرايش مد نظر خود را با توجه به سابقهي تحصيلي خود تعيين ميکنند. در برخي از ديگر دانشگاهها نيز از ابتداي کار، رشتهي مهندسي شيمي با گرايشهاي خاص معرفي ميشود؛ اما بايد دقت داشته باشيد که انتخاب گرايش در مقطع کارشناسي اولويت اصلي و کليدي نيست و بيشترِ درسهاي بين گرايشهاي مختلف يکسان است. براي مثال در صورتي که گرايش صنايع غذايي را قبول ميشويد در حالي که مطلوب شما صنايع پتروشيمي بوده است، نگران نباشيد! از جمله گرايشهاي مهندسي شيمي عبارت است از:
گرايش صنايع پتروشيمي
صنايع نفت و گاز
صنايع غذايي
بيوتکنولوژي
نانوتکنولوژي
مهندسي فرايند
درسهاي اصلي
اساس و پايهي رشتهي مهندسي شيمي، درس 4 واحدي موازنهي انرژي و مواد است که اگر آن را به خوبي ياد بگيريد، بيشک روزهاي خوبي خواهيد داشت. اين درس اگرچه مهم و کليدي است، اساس و پايهي آن محاسبات سادهي رياضي است که با تمرين زياد در اين درس موفق ميشويد. اگر قصد ادامهي تحصيل و صاحبنظر شدن در اين رشته را داريد بايد مقولهي پديدههاي انتقال را به خوبي ياد بگيريد. پديدههاي انتقال شامل سه بخش اصلي انتقال مومنتوم (سيالات)، انتقال حرارت و انتقال جرم (انتقال جرم و عمليات واحد) است. مزيت اصلي اين رشته اين است که بسياري از درسها را هم به صورت تئوري و هم عملي (آزمايشگاهي) ياد ميگيريد. براي مثال يادگيري همزمان درس سيالات در کلاس درس و آزمايشگاه يکي از ماندگارترين خاطرات تحصيلي شما خواهد شد. چندتا از 10تا در رشتهي مهندسي شيمي دانشگاه صنعتي اميرکبير
دانشگاه صنعتي اميرکبير در رشتهي مهندسي قطب محسوب ميشود و اساتيد و هيئتعلمي آن جزء مهمترين مزيت اين دانشکده است. براي آشنايي با هيئتعلمي اين دانشکده و زمينههاي کاري آنها به سايت Chemeng.aut.ac.ir مراجعه کنيد.
درس
ادبيات فارسي
زبان عربي
معارف اسلامي
زبان خارجي
رياضيات
فيزيک
شيمي
چندتا از 10تا
7
6
7
5
4
5
6
ادامهي تحصيل و آيندهي شغلي
يکي از مزاياي رشتهي مهندسي شيمي اين است که گرايشهاي آن در مقطع کارشناسي ارشد، بسيار متنوع و گسترده است؛ به طوري که حتي علم نوين نانوتکنولوژي را نيز دربرميگيرد و امکان ادامهي تحصيل تا دکترا در اين رشته وجود دارد.
پس از فارغالتحصيلي در رشتهي مهندسي شيمي، امکان اشتغال در کارخانههاي توليدي (به عنوان مهندس توليد) و شرکتهاي مشاور (به عنوان مهندس مشاور) وجود دارد. يکي از مهمترين مزيتهاي مهندس شيمي اين است که به طور همزمان مهارت مهندس مکانيک و مهندس شيمي را آموخته است و حتي ميتواند تمام طرحهاي خود را از نظر اقتصادي و بازدهي امکانسنجي کند. به عبارتي يک مهندس شيمي موفق همزمان ميتواند مهندس صنايع و مکانيک خوبي باشد.
معرفی رشته ی برق با نگاهي اجمالي به صنعت در مييابيم که در ابتدا ( از رنسانس تا قرن بيستم) تمام ابزارها و صنايع، مکانيکي بوده اند و مهندسي عموما به طراحي و ساخت اين وسايل مکانيکي اطلاق ميشد؛ اما با به کارگيري الکتريسيته در صنايع، از حجم ابزارها و دستگاهها کاسته شد و صنايع پيچيده تر شد. رشته ي برق در آغاز با مکانيک همراه بود و الکترومکانيک خوانده ميشد؛ اما با رشد و پيشرفت چشم گير، اين رشته راه خود را از مکانيک جدا کرد و به عنوان رشته اي مستقل مطرح شد. به جرأت ميتوان ادعا کرد که علم و صنعت پيشرو در نيم قرن اخير، رشته ي مهندسي برق بوده است. با توجه به وسعت صنعت برق و پيشرفت زياد آن، اين رشته خود به چند گرايش تقسيم شده است. کامپيوتر به عنوان وسيله اي الکترونيکي، از مصنوعات و توليدات رشته ي برق است. در گذشته، مسايل مربوط به کامپيوتر در رشته ي برق مطرح ميشد؛ اما با گسترش و تعميق روز افزون آن، اينک از رشته ي برق جدا شده و به عنوان رشته اي مستقل مطرح است. رشته ي برق در مقطع کارشناسي به چهار گرايش: مخابرات، کنترل، قدرت و الکترونيک تقسيم ميشود. دانشجويان در ابتدا بدون تعيين متقاضيان هر گرايش پس از گذراندن درس هاي پايه و اصلي، با توجه به معدل درس هاي گذرانده شده و ظرفيت و توان علمي هر دانشکده به انتخاب گرايش ميپردازند. تفاوت اين گرايشها چيزي در حدود 20 واحد درسي است زيرا در مسايل کاربردي هر چهار نوع تخصص مورد نياز است و اين تفکيک در مسايل علمي اعتباري ندارد. در يک کلام، تکنولوژي روز دنيا با مهندسي برق گره خورده است 1. گرايش مخابرات: شبکه ي مخابراتي مثل سلسله ي اعصاب انسان جامعه ي جهاني را تشکيل ميدهد. تخصص در زمينه ي شناخت، نحوه ي عملکرد و چگونگي نگهداري و بهره برداري، تجزيه و تحليل و طراحي سيستم هاي مخابراتي، از شناخت و اهميت بسزايي برخوردار است. هدف اصلي رشته ي مخابرات، انتقال اطلاعات است. اين اطلاعات به سه شکل صوتي، تصويري و داده (DATA) است. در ميان تمام گرايش هاي برق، گرايش مخابرات بيشترين خصلت رياضي را دارد و تمام تئوريها در قالب رياضيات پيشرفته در آن مطرح ميشود. دو درس "آمار و احتمالات" و "الکترومغناطيس" از درس هاي بنيادي اين رشته اند. 2. گرايش کنترل: همان طور که از نام گرايش بر ميآيد، هدف اين علم، کنترل رفتار سيستم هاي مختلف با توجه به ورودي هاي داده شده است. در تمامي سيستم ها، مساله ي کنترل اتوماتيک تغيير رفتار سيستم براي نزديک کردن پاسخ هاي آن به مقادير مطلوب، همواره مورد نظر است. مثل کنترل دماي يک کوره، کنترل دور الکتروموتور، کنترل موشک، کنترل هواپيما و سفينه، کنترل ارتفاع آب و کنترل جريان و ولتاژ يک سيستم و نظاير اين ها. در اين علم، با روش هاي کنترل يک سيستم سر و کار داريم؛ نه با خود سيستم. ضروري است يک دانشجوي کنترل از پايه ي رياضي و دانش کامپيوتري قوي برخوردار باشد. 3. گرايش قدرت: موضوع اصلي اين گرايش توليد، انتقال، توزيع و تبديل انرژي الکتريکي است. مهندسي سيستم هاي قدرت و ماشين هاي الکتريکي، دو شاخه کلاسيک اين گرايش هشتند که در آنها مسايلي نظير بررسي، طراحي، بهره برداري، کنترل و حفاظت سيستم هاي قدرت و اجزاي آن مورد مطالعه قرار گرفته، اصول کاري و طراحي انواع ماشين هاي الکتريکي آموزش داده ميشود. بررسي قواعد و قوانين حاکم بر موتورها و ژنراتورها در زمره ي مطالبي است که يک مهندس قدرت براي کار در زمينه هاي فوق بايد از آن اطلاع کافي داشته باشد. از ديگر وظايف يک مهندس قدرت، آشنايي با روش هاي توزيع و پخش جريان در يک کارخانه، ساختمان يا يک منطقه يا يک شهر است. از آن چه گفته شد، عملي بودن و کاربردي بودن درس هاي مربوط به اين گرايش معلوم ميشود و ميتوان حدس زد که بازار کار وسيعي دارد. 4. گرايش الکترونيک: الکترونيک، علم و تکنولوژي عبور ذرات باردار در يک گاز يا يک خلاء يا يک نيمه هادي است. به عبارتي، مطالعه اثرات مطلوب مورد نظر را انجام ميدهد. الکترونيک نوين، به وجود آورنده ي سيستمها و ابزارهاي پيچيده اي است که در بسياري از مصارف زندگي روزمره و شاخه هاي مختلف صنعت، پزشکي و مهندسي مورد استفاده قرار ميگيرند. مباحث درسي در رشته ي الکترونيک به دو دسته ي کلي، ديجيتال و آنالوگ قابل تقسيم است. در مباحث ديجيتال همه ي ديتاها به صورت کد (0 يا 1) بيان ميشود که کد صفر معرف ولتاژ صفر و کد 1 معرف ولتاژ 5+ ولت است. ولي در مباحث آنالوگ اطلاعات ميتوانند دانه هاي ولتاژي مختلفي را در بر داشته باشند (محدوديتي ندارد). مباحث ديجيتال مهندسي برق الکترونيک را به رشته کامپيوتر نزديک کرده است. پرداختن به فيزيک و تکنولوژي، ساخت نيمه هاديها و طراحي مدارهاي مجتمع ميکروالکترونيک، در مقطع فوق ليسانس گرايش الکترونيک صورت ميگيرد؛ ولي از آنجا که تکنولوژي، ساخت بسيار پيشرفته اي دارند که مستلزم هزينه و سرمايه گذاري زيادي است، در درس ساختار و زبان ماشين، اصول ساختمان داخلي کامپيوتر و نحوه ي کار آنها و چگونگي برنامه نويسي به زبان ماشين آموزش داده ميشود. اينک با تجمع آي سي هاي مختلف و برنامه نويسي آن ها، ميکروپروسسورها که قلب کامپيوتر هستند، ساخته ميشود. گرايش الکترونيک به گرايش سخت افزار نزديک ميشود و دانشجويان برق ميتوانند با انتخاب درس هاي اختياري به مسايل الکترونيکي کامپيوتر بپردازند. درس هاي مهم در اين رشته: به جرات ميتوان گفت که مهندسي برق از آن دسته رشته هايي است که رياضيات کاربرد بسيار زيادي در آنها دارد. فيزيک نيز به دليل ماهيت رشته، کاربردي وسيع در اين رشته دارد.
معرفي رشته ي زيست فناوري (بيوتکنولوژي)در دانشگاه سراسري رشته زيستشناسي به هفت گرايش تقسيم ميشود. اين گرايشها به قرار زير ميباشند:
1) بيوشيمي 2) علوم گياهي 3) علوم جانوري 4) ميکروبيولوژي 5) علوم سلولي و مولکولي 6) ژنتيک 7) زيست فناوري (بيوتکنولوژي)
اساس و پايه بيوتکنولوژي جديد را ميتوان انتقال ژنهاي يک موجود به موجود ديگر و فعال ساختن آنها در موجود جديد دانست؛ فنآوري رو به گسترشي که امروزه به سرعت در صنايع دارويي، غذايي، پزشکي، شيميايي و کشاورزي وارد شده است. براي مثال ممکن است اين ژنها وارد يک باکتري شوند و پس از فعال شدن، ترکيبات کم مقدار ولي باارزشي چون هورمون رشد يا انسولين ايجاد کنند يا ممکن است اين ژنها به گياهان منتقل شده و گونههايي را ايجاد کنند که در مقابل آفتکشها مقاوم هستند يا اين که بازدهي بالايي دارند. به اين ترتيب استفاده از انسولين براي بيماران ديابتي محدوديت خاصي نخواهد داشت همچنين کشاورزان ميتوانند در پرورش گياهاني چون سويا از سموم و آفتکشهاي کمتري استفاده کنند وبا استفاده از نژادهاي جديد، با همان سرمايهگذاري قبلي، محصولي تا چند برابر به دست آورند.رشته بيوتکنولوژي يک رشته کاربردي و ميان رشتهاي مهندسي ـ علوم پايه است که قلمرو آن حداقل 33 حوزه تخصصي علوم را در برميگيرد.
اين رشته در کشور ما از سال 1378 در دانشکده علوم دانشگاه تهران در مقطع دکتراي پيوسته ارائه ميشود.رشته بيوتکنولوژي از سه مرحله کارشناسي، کارشناسيارشد و دکتري تشکيل شده است که دانشجويان در مرحله کارشناسي پس از گذراندن موفقيتآميز 132 واحد دروس مشترک معرفتي- نظري، علوم پايه، پزشکي، مهندسي و مباني بيوتکنولوژي به اضافه آموختن زبان انگليسي در حد 550 نمره تافل و آشنايي کامل با يک زبان برنامهنويسي کامپيوتر در صورتي که معدل آنها در هر نيمسال تحصيلي کمتر از 15 نباشد، ميتوانند وارد مرحله دوم؛ يعني مقطع کارشناسيارشد شوند که در اين مقطع يکي از 6 گرايش بيوتکنولوژي ميکروبي، بيوتکنولوژي پزشکي، بيوتکنولوژي محيطي و دريايي، بيوتکنولوژي مولکولي، فرآورش زيستي و بيوتکنولوژي کشاورزي (گياهي) را انتخاب کرده و بعد از گذراندن 48 واحد در يکي از گرايشهاي تخصصي، و انجام معادل 6 واحد پژوهشهاي انفرادي و ارائه 2 واحد سمينار از مقطع کارشناسيارشد فارغالتحصيل ميشوند. در اين مرحله در صورتي که ميانگين نمرات دروس مقطع کارشناسيارشد آنها حداقل 16 باشد، ميتوانند در امتحان جامع شرکت کنند و در صورت موفقيت در اين امتحان، وارد مرحله دکتراي تخصصي (Ph.D) شده و رسماً براي ثبت پايان نامه دکتري اقدام کنند.به عبارت ديگر دانشجويان اين رشته نيز براي ورود به مقطع کارشناسيارشد و دکتري بايد شرايط لازم را داشته باشند؛ يعني بايد ميانگين معدل بالايي داشته و در آزمون جامع موفق شوند اما در يک آزمون رقابتي شرکت نميکنند.
در اين ميان دانشجويان گرايش "بيوتکنولوژي ميکروبي" در زمينه بيوتکنولوژي غذايي و دارويي، توليد آنزيمها، پروتئينها، پلي ساکاريها، قارچها و مخمرها اطلاعات لازم را به دست ميآورند."بيوتکنولوژي پزشکي" نيز در زمينه ژنتيک پزشکي، تشخيص بيماريهاي عفوني، ارثي و سرطاني، تعيين نقشه ژني و درمانهاي مولکولي، کاربرد بيوتکنولوژي در پزشکي قانوني، توليد فرآوردههاي نوترکيب و واکسنها و مواد تشخيصي است و "بيوتکنولوژي محيطي و دريايي" به استخراج معادن از طريق بيولوژيک، تصفيه فاضلابها و آلايندههاي خطرناک و جامد، رفع آلودگي درياها و بازسازي بيولوژيکي محيط ميپردازد."بيوتکنولوژي مولکولي" شامل مهندسي ژنتيک، مهندسي پروتئين، توليد آنتيباديهاي منوکلونال، غشاء و سنسورهاي بيولوژيک و انجام تحقيقات بنيادي بيوتکنولوژي ميشود و "فرآورش زيستي" (مهندسي فرآيندهاي زيستي) به طراحي راکتورهاي بيوشيميايي، تکنولوژي فراورش مواد غذايي، آنزيمها و داروها ميپردازد. و بالاخره " بيوتکنولوژي گياهي" (کشاورزي) به کشت سلول و بافت گياهي، تعيين نقشه ژني گياهي، مهندسي ژنتيک گياهي، توليد بذر و نهال مقاوم به شرايط نامناسب محيط، بيماريهاي متداول و حشرات و آفات عمده، توليد کودهاي زيستي و آنزيمها و هورمونها با منشاء گياهي ميپردازد.
تواناييهاي لازم :
رشته بيوتکنولوژي از بين داوطلبان گروه آزمايشي رياضي و فني و علوم تجربي دانشجو ميپذيرد چرا که بعضي از گرايشهاي اين رشته به علوم پزشکي و بعضي ديگر از گرايشها به رشتههاي مهندسي مربوط ميشود.گفتني است که دوره دکتراي مستقيم بيوتکنولوژي، دوره آموزشي خاصي است که مناسب با تواناييهاي دانشجويانِ سرآمد به صورت پيوسته و فشرده تنظيم شده است و با پذيرش دانشجوياني که از نظر بهره هوشي، قدرت درک و استدلال، توان نوآوري و خلاقيت، خودآموزي و استفاده مناسب از وقت، علاقه و انگيزه شديد به يادگيري و تواناييهاي ذهني و رواني سرآمد همگنان خود هستند، آنان را براي اخذ درجه دکتري در اين رشته آماده ميکند.از همينرو نيمي از ظرفيت پذيرش اين رشته به داوطلباني اختصاص دارد که در مرحله ماقبل نهايي المپيادهاي دانشآموزي رياضي،فيزيک، شيمي، کامپيوتر و زيستشناسي پذيرفته شده باشند و نيمي ديگر نيز مخصوص داوطلباني است که از طريق آزمون سراسري وارد شده و نمره کل آزمون سراسري آنها از 000 , 10 کمتر نباشد.در ضمن از پذيرفتهشدگان اين رشته، مصاحبه علمي به عمل ميآيد تا دانشجوياني که واقعاً علاقهمند بوده و انگيزه علمي لازم را دارند، وارد اين رشته شوند.
موقعيت شغلي در ايران :
رشته بيوتکنولوژي، يک رشته جديد است و بيشک مدتي زمان خواهد برد تا فارغالتحصيلان آن، جايگاه واقعي خويش را پيدا کنند اما اين به معناي آن نيست که موقعيت شغلي براي فارغالتحصيلان اين رشته مهيا نيست چون زمينه کار بيوتکنولوژي در داخل کشور مساعد است و براي مثال در حال حاضر عدهاي از دانشجويان دوره دکتراي ميکروبيولوژي که در زمينه بيوتکنولوژي ميکروبي مطالعه ميکنند، بر روي آبهاي شور کشور مثل درياچه اروميه که امکان رشد موجودات در آن پيچيده و مشکل است، تحقيق ميکنند تا با بهرهگيري از تکنيکهاي بيوتکنولوژي، محيطي مناسب براي رشد موجودات دريايي در داخل آن فراهم آورند.از سوي ديگر فارغالتحصيلان اين رشته ميتوانند به عنوان نيروي انساني متخصص براي مديريت مياني و هدايت امور فني خطوط توليد، مزارع و آزمايشگاهها مشغول به فعاليت شوند.
مهندسی کامپیوتر
نرم افزار
مهندسان کامپيوتر در بخش نرم افزار به توليد، راه اندازي و نگهداري کاربردهاي نرم افزاري با کمک فناوريها و مهارتهاي علوم کامپيوتر مي پردازند. برخي زمينه هاي کاري و تحقيقاتي دانش آموختگان اين رشته به شرح زير است:
توليد سيستمهاي نرمافزاري براي حيطههاي مختلف صنعتي، تجاري و علمي
مديريت پروژههاي توليد سيستمهاي نرمافزاري
طراحي و بهينهسازي پايگاههاي داده
ايجاد سازوکارهاي امنيتي در سيستمها
طراحي و پيادهسازي پروتکل هاي شبکههاي کامپيوتري منظور برقراري ارتباط سريع، مطمئن و امن
مهندسي اينترنت، طراحي و پياده سازي موتورهاي جستجو در وب و نرمافزارهاي مبتني بر وب
طراحي و پياده سازي سيستمهاي عامل، و سيستمهاي توامان سخت افزار و نرم افزار
دانشجويان در دوره کارشناسي 141 واحد درسي را ميگذرانند.واحدهاي درسي در رشته مهندسي کامپيوتر گرايشهاي نرم افزار و سخت افزار الاخصوص در دوره کارشناسي بسيار شبيه هم بوده تا جايي که اختلاف اين دو گرايش تنها در حدود 20 واحد درسي است. از دروس تخصصي گرايش نرمافزارمي توان به مهندسي نرمافزار، پايگاه داده، مهندسي اينترنت، هوش مصنوعي، نظريه زبانها و ... اشاره کرد. سخت افزار
بخش مهندسي کامپيوتر - سختافزار - در زمينه توليد روشها و ابزارهاي طراحي مدارهاي ديجيتال، فعاليت ميکند. فعاليت هاي ديگر اين گرايش نيز که در زمينه هاي تحقيقات بر روي پروتکل هاي چند رسانه اي و باس هاي استاندارد بوده از جايگاه بالايي برخوردار مي باشد. همچنين تحقيقات به روزي در زمينه متدهاي طراحي FPGA ها در اين بخش در جريان است. مهندسان کامپيوتر سختافزار در سطح کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکترا در زمينههاي زير فعاليت مي کنند:
ابزار CAD براي طراحي و ساخت مدارهاي ديجيتال
زبانهاي توصيف سخت افزار در سطوح مختلف و تدوين روشهاي طراحي، شبيهسازي و سنتز
برنامههاي تست و توليد تست و آزمونپذيري مدارهاي ديجيتال
استفاده زبانهاي سخت افزاري براي بررسي مدارها از نظر استفاده توان، قابليت اطمينان و سرعت
فشردهسازي تصوير، پردازش سيگنالهاي ويديويي
طراحي و ساخت پروتکلهاي چندرسانهاي و استانداردهاي مربوطه به آن
پژوهشهايي در جهت ساخت پروسسورهاي شبکه و پروتکلهاي آن
روشهاي ساخت مدارهاي توان پايين
از آنجايي که دانشجويان در اين گرايش آماده طراحي مدارهاي الکترونيکي مي شوند، دروس تخصصي آنها تا حدود زيادي مشابه دروس رشته مهندسي برق گرايش الکترونيک است. از دروس تخصصي آن مي توان الکترونيک2، الکترونيک ديجيتال، طراحي مدارهاي مجتمع در ابعاد خيلي بزرگ، موضوعات پيشرفته در سخت افزار، طراحي مدارهاي واسط و ... را نام برد.
دو گرايش نرمافزار و سختافزار در مقطع کارشناسي بيش از آن که درس هاي اختصاصي داشته باشند درس هاي مشترک زيادي دارند، بخشي از آنها عبارتند از: مباني کامپيوتر و برنامه سازي، برنامه نويسي پيشرفته، ساختمان گسسته، ساختمان داده، مدار منطقي، مدار الکتريکي1، الکترونيک1، طراحي الگوريتم، ميکروپروسسور، معماري کامپيوتر، سيستم عامل، آمار و احتمال مهندسي، رياضيات مهندسي، شبکه هاي کامپيوتري و ...
در کل نمي توان تفاوت زيادي در مقطع کارشناسي بين نرمافزار و سخت افزار قائل شد چرا که دانشجويان هر گرايش با داشتن حق انتخاب در دروس اختياري(که در حدود 15 واحد است) در صورت علاقه مي توانند دروس اختصاصي گرايش ديگر را بگذرانند. تفاوت ها در مقطع کارشناسي ارشد بسيار زياد شده تا جايي که به ندرت مي توان دروس مشترک بين اين دو گرايش پيدا کرد.
دانشجوياني که وارد رشته مهندسي کامپوتر ميشوند بايد پيش زمينه رياضي قوي، الاخصوص در رياضيات گسسته و آمار و احتمال داشته باشند.
در نهايت يک پيشنهاد دوستانه: اگر در دانشگاه به دنبال رفاه و آسايش مي گرديد و از تکاليف و پروژه هاي درسي پي در پي واهمه داريد، بهتر است دور اين رشته خط بکشيد. فناوري اطلاعات
بخش مهندسي فناوري اطلاعات (IT) يکي از جديدترين و بهروزترين رشته ها مي باشد. اين بخش با توجه به نفوذ روز افزون فناوري اطلاعات در همه ابعاد زندگي بشر و احساس نياز مبرم کشور به فارغ التحصيلان آن، با هدف آموزش و تعليم دانشجويان و انجام تحقيقات گسترده و روزآمد در حوزه پر رونق و پوياي فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) تشکيل شده است.
يکي از اهدافي که از ابتدا حين طراحي اوليه برنامه درسي، و پس از آن در به روز رسانيهاي سالانه اين رشته همواره مد نظر بوده است اين است که فارغ التحصيلان آن قابليتهايي را بدست آورند که بتوانند نياز بازار کار داخلي را در پروژههايي نظير موارد زير برطرف نمايند:
پروژههاي تدوين، پيادهسازي و راهبري برنامههاي جامع فناوري اطلاعات در بنگاهها و سازمانها.
پروژههاي حوزه خدمات الکترونيکي نظير تجارت الکترونيکي، يادگيري الکترونيکي، بهداشت الکترونيکي و دولت الکترونيکي.
پروژههاي طراحي، پيادهسازي، ارزيابي کيفي و نگهداري زيرساختهاي شبکه و خدمات ارزش افزوده
پروژههاي طراحي و پيادهسازي سيستمهاي مديريت دانش و مراکز داده.
پروژهها و تحقيقات در حوزه عاملهاي هوشمند و کاربرد آنها در فناوري اطلاعات.
در مقطع کارشناسي، دانشجويان اين رشته در کنار آشنايي با توليد نرمافزار با مباحث ديگري نظير سخت افزار کامپيوتر، شبکه، مخابرات، مديريت فناوري اطلاعات و خدمات الکترونيکي نيز در حد لازم آشنا مي شوند.
همکاران بخش فناوري اطلاعات در آزمايشگاهها در زمينه هاي تحقيقاتي زير به تحقيق مشغول مي باشند. اکثر اين موضوعات از محورهايي است که براي راهبري و اجراي کلان پروژههاي حوزه فناوري اطلاعات لازم مي باشد.
سيستمهاي محاسباتي انسان محور
تجارت و پرداخت الکترونيکي و همراه
تشخيص تقلب در تعاملات الکترونيکي
سيستمهاي چندعاملي
يادگيري الکترونيکي
سيستمهاي اطلاعات پزشکي
شبکههاي اجتماعي
وب معنايي
دادهکاوي
بازيابي، پردازش، و ترکيب اطلاعات
ارزيابي کيفيت شبکه
مخابرات و شبکههاي سيار
سيستمهاي حمل و نقل هوشمند
بيوانفورماتيک
پردازشهاي چندرسانهاي (مالتيمديا)
آيندهنگاري حوزه فناوري اطلاعات و تدوين نقشه راه
اين گرايش با هدف ارتباط مهندسي کامپيوتر و بخش مديريتي آن راه اندازي شده و يک رشته بين رشته ايست. اين گرايش در حدود 60 تا 70 واحد درسي مشترک با نرم افزار دارد و از دروس تخصصي آن مديريت، اقتصاد مهندسي، مباني فناوري اطلاعات، تجارت الکترونيک و ... قابل ذکر هستند.