11/18/2018، 04:09 PM
در حال حاضر در کشور ما برآورد دقیقی از میزان فروش و اجاره خودرو رنگهای مختلف در دست نیست، ولی بررسی ها نشان داده که در سالهای اخیر بیشتر خودروسازان و کسانی که اجاره ماشین را ترجیح می دهند وارد کنندگان اتومبیل در ایران بیشتر به دنبال فروش خودروهای سفید رنگ هستند. مخصوصاً که با توجه به محدودیت تعداد خودروسازان درکشور، در این سالها خودروسازان داخلی تولید خود را بیشتر بر مبنای چهار رنگ سفید، مشکی، نقره ای و نوک مدادی و اجاره خودرو ارزان محدود کرده اند و از طرفی حتی شرکتهای اجاره خودرو توریستی نیز تمایل زیادی به وارد کردن همین رنگ های محدود دارند تا از نقطه نظر خودشان، همگام با سلیقه مردم ایران عمل کنند.
بررسی تنوع رنگ در تولیدات کمپانیهای معروف خودروسازی دنیا نیز این گونه نشان می دهد که حتی آنها نیز تولیدات خود را به گروه خاصی از رنگها اختصاص داده اند و در صورت نیاز مشتریان، برای آنها خودروهایی با رنگهای سفارشی و با قیمت بیشتری تولید می کنند. در این مقاله، بررسی می کنیم که مشتریان خودرو در ایران چه رنگهایی را می پسندند و تمایل به خرید چه رنگ خودروهایی دارند؟ همچنین نگاهی به آمار جهانی فروش رنگهای مختلف خودرو خواهیم داشت.
رنگ خودرو و میزان تولید
در اکثر شهرهای ایران بیشتر خودروها به رنگ سفید هستند ، چرا که بسیاری از مردم اعتقاد دارند که رنگ سفید خودرو به مراقبت کمتری نیاز دارد، چرا که کثیفی و گرد و خاک روی بدنه و همچنین قری های کوچک در ظاهر رنگ خودروی سفید کمتر نمایان می باشند، در صورتی که در مورد خودروهای مشکی، نوک مدادی و سرمه ای، خط و خش، قری و آلودگیهای ناشی از گرد و خاک روی رنگ خودرو بیشتر نمایان می باشند. از طرفی رنگهای تیره تر جذب بیشتری از نور آفتاب داشته و در فصلهای گرم، داخل اتاق خودرو به شدت داغ خواهد شد. این روزها مردم ایران تمایل بیشتری برای خرید خودروهای سفید از خود نشان داده اند تا جایی که بیش از پنجاه درصد مردم ترجیح می دهند خودروی سفید رنگ خریداری نمایند. البته این مسئله در مورد خودروهای مختلف، تفاوت دارد، مثلاً حدود 60% تولید خودروی پراید در سالهای اخیر به رنگ سفید بوده است و همچنین در مورد خودروهای «ریو» و L90 نیز، رنگ سفید طرفدار بیشتری نسبت به بقیه رنگها دارد. در بررسی دیگری مشخص شد که از هر هزار خودروی پژو 206 و پژو 207 که تولید می گردند، حدود نیمی از آنها سفید هستند و رنگ سفید در آنها پرطرفدارترین رنگ است، ولی در مورد خودروی پژو 405، مشکی بیشترین میزان تولید را دارد و پرفروش ترین رنگ این خودرو است و در مورد « اجاره خودرو پرشیا» رنگ نقره ای از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. جالب اینجاست که در سالهای اولیه تولید 206 در ایران، پرفروش ترین رنگ آن نقره ای بود. به هر حال نه تنها در ایران، بلکه در کل جهان، انتخاب رنگ خودرو یک امر سلیقه ای است و اطلاعات دقیقی در خصوص پرفروش ترین رنگ در خودروسازهای دنیا وجود ندارد. رنگ خودرو بنا به سلیقه خریدار آن انتخاب می گردد که از یک طرف متناسب با فرهنگ و دیدگاه جامعه است و از طرف دیگر، تا حدی شخصیت خریدار را نشان می دهد. مطمئناً تبلیغات شرکتهای خودروساز و جو حاکم بر جامعه نیز تأثیر زیادی بر انتخاب مشتریان خواهد داشت.
بررسی تنوع رنگ در تولیدات کمپانیهای معروف خودروسازی دنیا نیز این گونه نشان می دهد که حتی آنها نیز تولیدات خود را به گروه خاصی از رنگها اختصاص داده اند و در صورت نیاز مشتریان، برای آنها خودروهایی با رنگهای سفارشی و با قیمت بیشتری تولید می کنند. در این مقاله، بررسی می کنیم که مشتریان خودرو در ایران چه رنگهایی را می پسندند و تمایل به خرید چه رنگ خودروهایی دارند؟ همچنین نگاهی به آمار جهانی فروش رنگهای مختلف خودرو خواهیم داشت.
رنگ خودرو و میزان تولید
در اکثر شهرهای ایران بیشتر خودروها به رنگ سفید هستند ، چرا که بسیاری از مردم اعتقاد دارند که رنگ سفید خودرو به مراقبت کمتری نیاز دارد، چرا که کثیفی و گرد و خاک روی بدنه و همچنین قری های کوچک در ظاهر رنگ خودروی سفید کمتر نمایان می باشند، در صورتی که در مورد خودروهای مشکی، نوک مدادی و سرمه ای، خط و خش، قری و آلودگیهای ناشی از گرد و خاک روی رنگ خودرو بیشتر نمایان می باشند. از طرفی رنگهای تیره تر جذب بیشتری از نور آفتاب داشته و در فصلهای گرم، داخل اتاق خودرو به شدت داغ خواهد شد. این روزها مردم ایران تمایل بیشتری برای خرید خودروهای سفید از خود نشان داده اند تا جایی که بیش از پنجاه درصد مردم ترجیح می دهند خودروی سفید رنگ خریداری نمایند. البته این مسئله در مورد خودروهای مختلف، تفاوت دارد، مثلاً حدود 60% تولید خودروی پراید در سالهای اخیر به رنگ سفید بوده است و همچنین در مورد خودروهای «ریو» و L90 نیز، رنگ سفید طرفدار بیشتری نسبت به بقیه رنگها دارد. در بررسی دیگری مشخص شد که از هر هزار خودروی پژو 206 و پژو 207 که تولید می گردند، حدود نیمی از آنها سفید هستند و رنگ سفید در آنها پرطرفدارترین رنگ است، ولی در مورد خودروی پژو 405، مشکی بیشترین میزان تولید را دارد و پرفروش ترین رنگ این خودرو است و در مورد « اجاره خودرو پرشیا» رنگ نقره ای از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. جالب اینجاست که در سالهای اولیه تولید 206 در ایران، پرفروش ترین رنگ آن نقره ای بود. به هر حال نه تنها در ایران، بلکه در کل جهان، انتخاب رنگ خودرو یک امر سلیقه ای است و اطلاعات دقیقی در خصوص پرفروش ترین رنگ در خودروسازهای دنیا وجود ندارد. رنگ خودرو بنا به سلیقه خریدار آن انتخاب می گردد که از یک طرف متناسب با فرهنگ و دیدگاه جامعه است و از طرف دیگر، تا حدی شخصیت خریدار را نشان می دهد. مطمئناً تبلیغات شرکتهای خودروساز و جو حاکم بر جامعه نیز تأثیر زیادی بر انتخاب مشتریان خواهد داشت.