انجمن وبلاگ نویسان [آوازک]
ويژگي هاي يك لوگو حرفه اي - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن وبلاگ نویسان [آوازک] (http://forum.avazak.ir)
+-- انجمن: آموزش (http://forum.avazak.ir/forumdisplay.php?fid=61)
+--- انجمن: آموزش کامپیوتر (http://forum.avazak.ir/forumdisplay.php?fid=4)
+--- موضوع: ويژگي هاي يك لوگو حرفه اي (/showthread.php?tid=25175)



ويژگي هاي يك لوگو حرفه اي - armkade - 11/14/2020

لوگو يا نشان واره، يك عنصر بسيار مهم گرافيكي براي هر كسب و كار، شركت، سازماني است كه قصد شروع فعاليت هاي خود در يك يا چند زمينه خاص را دارد. مهمترين علتي كه مي توان براي طراحي و استفاده از يك logo در دنياي امروز مي توان بيان كرد، شناساندن برند يا كسب و كار به مشتري و ايجاد يك بك گراند در ذهن اوست. اما اين عامل تنها در گرو طراحي گرافيكي بسيار قدرتمند و ظريفي است كه بايد براي انجام آن، به ابعاد بسيار مختلفي توجه كرد. با ما همراه باشيد تا كمي با اين ابعاد و ويژگي هاي طراحي نشان واره آشنا شويم.
معرفي لوگو
لوگو يك علامت گرافيكي، نشان، نماد يا به اصطلاح نشان واره است كه براي نمايش و شناساندن يك شركت، سازمان، محصول يا برند استفاده مي شود. اين المان تصويري ممكن است به شكل يك طرح انتزاعي يا مجازي باشد يا مي تواند به صورت يك طرح همراه با نام برند نمايش داده شود. آرم ها به بخشي جدايي ناپذير از شناسه هاي تجاري شركت هاي امروزي تبديل شده اند. امروزه اين المان گرافيكي، به طور گسترده و فورا شناخته مي شوند و به عنوان يك دارايي نامشهود ارزشمند براي يك شركت هستند كه در بيشتر شرايط، براي محافظت از مالكيت معنوي، آن مارك تجاري مي شود.
تصوير شماره يك
طراحي لوگو
در رابطه با طراحي اين نماد ها بايد گفت، به طور كلي ساختار و طراحي اين عناصر مهم گرافيكي به صورت هاي مختلفي انجام مي شوند كه عبارتند از:
[*]آرم نوشتاري (تايپوگرافي): اين نوع از طراحي تنها شامل نام برند، نام اختصاري شركت يا حروف اختصاري از آن مي باشد. گاهي ممكن است حروف اختصاري با اعداد نيز همراه باشند.
[*]آرم هاي شمايلي (آيكون): اين نوع از آرم ها شامل تصاويري هستند كه مي تواند تصويري از يك شي يا يك المان طبيعي در دنياي واقعي باشد. اين نوع آرم ها فقط به صورت يك تصوير طراحي مي شوند.
[*]لوگو حرف نماد: نوعي ديگر از آرم ها هستند كه مي توان آن را به نوعي زير دسته لوگو تايپوگرافي دانست. اين آرم ها تنها شامل يك يا كمتر از حرف به صورت تركيبي هستند كه با يك نماي گرافيكي ايجاد شده اند.
[*]آرم هاي تلفيقي: طراحي اي نوع از آرم ها شامل تركيبي از دو نوع آرم بالا است كه هم يك تصوير منحصر بفرد را داشته و هم كلمه اي براي مشخص و معرفي كردن برند در اطراف تصوير به كار مي رود.
به طور كلي طراحي لوگو يكي از مهارت هاي حرفه اي در زمينه طراحي و گرافيك است كه ويژگي هاي لوگو بايد بيانگر خصوصيات آن شركت بوده و در ذهن كاربران ماندگان باشد.
تصوير شماره دو
ويژگي هاي لوگو
به طور كلي لوگو ها يك سري ويژگي هاي كلي دارند كه فرقي نمي كند كاربردهاي لوگو براي چه چيزي هستند. اين ويژگي ها بايد اين نشان واره ها لحاظ شوند. اين ويژگي ها عبارتند از:
[*]نشان واره ها بايد نماينده اي از آن شركت يا كسب و كار يا محصول باشند.
[*]نشان واره ها بايد به نوعي با شركت يا سازماني كه به عنوان نمادي براي او شناخته مي شوند، ارتباط داشته باشند. در واقع اين مورد به اين مفهوم است كه نشان واره نبايد بدون هيچ توجهي به نوع فعاليت و تاريخچه آن سازمان يا شركت و يا محصول طراحي شود.
[*]نشان واره ها بايد در قالب انواع فرم هايي كه براي آن ذكر كرديم، طراحي شوند.
[*]نشان واره بايد ساده، جمع و جور و خلاصه باشد تا بتواند در قالب يك نماد گرافيكي كوچك بر روي يك محصول يا اسناد و ... آن شركت ترسيم شود.
تصوير شماره سه
ويژگي هاي يك logo حرفه اي
ويژگي هاي يك لوگو خوب عبارتند از:
[*]اندازه صحيح logo: هنر ايجاد يك آرم شامل دانستن آنچه مي خواهيد بگوييد و هم اينكه كدام يك از تصاوير مي تواند اين حرف را بزند است. بيان اين احساسات در قالب يك تصوير بسيار مهم است. در كنار تمام اين موارد ابعاد و نوع شكل logo مهم است. به عنوان مثال مي توان گفت دايره ها و بيضي ها بيان كننده احساسات دوستانه، گاه به گاه، دعوت كننده هستند. همچنين براي خطوط انحنا مي توان حس بازيگوش، آرامش بخش، جذابيت و براي مثلث احساسات رهبري، اقتدار و تسلط را مطرح كرد.
[*]نشانه هاي مناسب كسب و كار: نشان واره شما بايد اطلاعاتي از كسب و كارتان را در قالب آن نشان و آرم بيان كند.
[*]رنگ هاي مناسب: بكارگيري صحيح رنگ ها در كنار اشكال مناسب، مي تواند براي برانگيختن احساسات بسيار مهم باشد. همچنين توجه به مفهوم رنگ ها در يك منطقه يا كشور مهم است. به عنوان مثال در آمريكا رنگ سبز نماد پول، در ژاپن رنگ بنفش نشانه شر و به طور مثال در ايران رنگ خاكستري و مشكي مي تواند يك رنگ رسمي براي وكلا باشد.
تصوير شماره چهار
ويژگي مهم ديگر در طراحي logo
از ديگر ويژگي هاي نشان واره ها مي توان گفت:
[*]خاطره انگيز كردن نشان واره: شما مي توانيد با استفاده از ظرافت ها و بك گراند هاي مشتريان، يك logo را خاطره انگيز كنيد. براي اين كار مي توانيد از يك خاطره، واقعه يا داستان محبوب استفاده كنيد و با توجه به آن نشان واره خود را طراحي كنيد.
[*]طراحي مناسب و منعطف: طراحي نشان واره مي تواند با توجه به ابعاد و اشكال به كار رفته در آن، به گونه اي باشد كه در محصولات و جايگاه هاي مختلفي بتوان از آن استفاده كرد. توجه به سايز و رنگ logo در اين ويژگي بسيار مهم است.
[*]به روز بودن: طراحي logo به خصوص در كسب و كار هايي كه با مد و ترند هاي روز سر و كار دارند، مانند پوشاك، در اينكه نمادشان با نياز و ترند و مد روز هماهنگ باشد بسيار مهم است. به عنوان مثال توجه كنيد كه در چند سال آينده ممكن است يك قطعه يا شي به يك صورت ديگر طراحي شود. در اين صورت بايستي لوگو نيز با آن هماهنگ گردد