انجمن وبلاگ نویسان [آوازک]

نسخه‌ی کامل: استوانه جادویی به نام Mac Pro 2013
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
الاخره انتظار ها به پایان رسید و اپل اعلام کرد تا پایان سال ۲۰۱۳ رایانه استوانه شکل Mac Pro 2013 را رسما وارد بازار تکنولوژی خواهد کرد. در ادامه می توانید بیشتر با ویژگی های این رایانه عجیب و غریب آشنا شوید.
 
[تصویر:  Mac-Pro-2013-1.jpg]
 
اگر برای اولین بار به Mac Pro 2013 نگاه بیاندازید، آن را شبیه یک سطل زباله می بینید! اما عجله نکنید، این سطل یک رایانه فوق العاده هوشمند و سریع است که صد البته قیمت گرانی هم دارد. از نظر ابعاد باید بگوییم طول این استوانه ۹٫۹ اینچ و قطر آن ۶٫۶ اینچ می باشد. وزن Mac Pro 2013 در حدود ۱۱ پوند یا معادل ۵ کیلوگرم و بدنه آن از آلومینیوم ساخته شده است.
 
بگذارید نگاهی دقیق تر به داخل این استوانه جادویی بیاندازیم. مهمترین ویژگی مک پرو که آن را از تمام رایانه های ساخته شده مشابه متمایز می کند بکارگیری سخت افزارهای قدرتمند در آن است.مدل پایه این رایانه دارای پردازشگر چهار هسته ای زنون با سرعت ۳٫۷ گیگاهرتز است. این پردازنده دارای حافظه کش (Cache)سی مگابایتی می باشد. همچنین موتور گرافیکی این دستگاه توسط AMD ساخته شده و حافظه آن ۴ گیگابایت اعلام شده است. رم (RAM) مک پرو ۲۰۱۳ در مدل پایه ۱۲ گیگابایت ظرفیت دارد.
 
[تصویر:  Mac-Pro-2013-2.jpg]
 
البته این پایان کار نیست. شما می توانید با هزینه ۲۰۰۰ دلار روی این رایانه پردازنده هشت هسته ای و با هزینه ۳۵۰۰ دلار روی آن پردازنده دوازده هسته ای نصب کنید.برای افزایش رم دستگاه نیز می توانید با پرداخت ۱۰۰ دلار ظرفیت آن را به شانزده گیگابایت رسانده یا با پرداخت ۵۰۰ دلار رم دستگاه به ۳۲ گیگابایت ارتقا دهید و حتی می توانید ظرفیت رم مک پرو را تا ۶۴ گیگابایت بالا ببرید، که البته برای این کار باید ۱۳۰۰ دلار هزینه کنید.
حافظه اصلی این استوانه خارق العاده در مدل پایه ۲۵۶ گیگابایت ظرفیت دارد و از نوع SSD یا همان حافظه های پر سرعت است. برای ارتقا ظرفیت این حافظه به یک ترابایت باید ۸۰۰ دلار هزینه کنید.
[تصویر:  Mac-Pro-2013-3.jpg]
در ادامه بررسی به موتور گرافیکی مک پرو می رسیم که یکی از مهمترین نقاط برتری آن به تمام مدل های مشابه و حتی پیشین خود می باشد. مدل پایه همانطور که گفته شد دارای کارت گرافیک FirePro D300است که حافظه آن چهار گیگابایت ظرفیت دارد. این موتور گرافیکی را می توان با پرداخت ۴۰۰ دلار به مدلFirePro D500 با حافظه شش گیگابایتی و یا با پرداخت ۱۰۰۰ دلار به مدل FirePro D700 با حافظه دوازده گیگابایتی ارتقا داد.
اما اگر از طرفداران همان مدل پایه هستید باید بگوییم که مدل پایه Mac Pro 2013 قیمتی در حدود ۳۰۰۰ دلار دارد و اگر می خواهید تمام بروزرسانی های آن را انجام دهید قیمت این رایانه به بیش از ۱۰۰۰۰ دلار می رسد.
[تصویر:  Mac-Pro-2013-4.jpg]
در پایان بررسی به درگاه های ارتباطی Mac Pro 2013 می رسیم.این رایانه مجهز به چهار درگاه USB نسخه است و شش درگاه Thunderbolt 2 برای تبادل اطلاعات با سرعت بالا و اتصال به نمایشگرهای فوق اچ دی اپل روی آن نصب شده است.
همچنین یک درگاه HDMI نسخه ۱٫۴ نیز روی بدنه این رایانه دیده می شود. دو درگاه اترنت (Ethernet) قرار گرفته روی مک پرو می توانند با سرعت یک گیگابیت بر ثانیه اطلاعات را جابجا کنند. از دیگر قابلیت های ارتباطی این دستگاه می توان به پشتیبانی از بلوتوث نسخه چهار و اینترنت بی سیم پرسرعت Wi-Fi اشاره کرد.