انجمن وبلاگ نویسان [آوازک]

نسخه‌ی کامل: دیسپلازی گردن رحم چیست و از چه طریقی درمان می شود؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
[تصویر:  %D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D9%84-%D8%AF%DB...%D9%85.jpg]
گردن رحم قسمت پایین رحم است که به مهبل (واژن) متصل می شود. دهانه رحم در طی زایمان گسترش می یابد تا جنین بتواند از آن عبور کند. ( Cervical Dysplasia) دیسپلازی گردن رحم وضعیتی است که در آن سلول های سالم بر روی دهانه رحم، تحت تغییرات غیر طبیعی قرار می گیرند. در واقع در این حالت، سلول های غیر طبیعی سرطانی نیستند، اما اگر به زودی درمان نشوند، می توانند به سرطان تبدیل شوند. هر ساله در ایالات متحده دیسپلازی گردن رحم بین 250،000 تا 1 میلیون زن را درگیر می کند. اغلب این زنان بین سنین 25 تا 35 قرار دارند. تزریق واکسن HPV، میزان بروز دیسپلازی را کاهش می دهد.علت دیسپلازی گردن رحم چیست؟ویروس اچ پی وی پاپیلومای انسانی (HPV) که ویروسی شایع می باشد، موجب دیسپلازی در رحم می شود. ویروس HPV بیشتر از 100 نوع مختلف دارد و از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. بعضی از انواع این ویروس کم خطر هستند و باعث بوجود آمدن زگیل تناسلی می شوند، ولی سایر ویروس ها خطرناک بوده و موجب تغییرات پیش سرطانی در سلول های گردن رحم می شوند که می تواند به دیسپلازی گردن رحم و سرطان تبدیل شوند.عوامل خطر برای دیسپلازی گردن رحمعوامل بسیاری خطر ابتلا به دیسپلازی گردن رحم را افزایش میدهند، که برخی از آنها مستقیما با خطر ابتلا به اچ پی وی مربوط می شود:
  • ابتلا به بیماری هایی که سیستم ایمنی را سرکوب می کنند.
  • مصرف داروهای ضد قارچ
  •  شرکای جنسی متعدد
  • زایمان قبل از سن 16 سالگی
  • برقراری رابطه جنسی قبل از سن 18 سالگی
  • سیگار کشیدن
اگر شما از نظر جنسی فعال هستید، استفاده از کاندوم می تواند خطر ابتلا به  ویروس HPV را کاهش دهد اما راه حل قطعی نیست، زیرا ویروس می تواند از پوست اطراف ناحیه تناسلی که تحت پوشش کاندوم قرار نگرفته است، منتقل شود.تشخیص دیسپلازی گردن رحمدیسپلازی گردن رحم معمولاً نشانه ای ندارد. گاهی اوقات خونریزی های غیرطبیعی ممکن است، رخ دهد. با این حال، در تغییرات سلولی با چشم غیر مسلح قابل شناسایی نبوده و معمولا در طول یک آزمایش پاپ اسمیر تشخیص داده می شوند.انواع دیسپلازی دهانه رحمانواع دیسپلازی دهانه رحم بر حسب شکل و شدت تغییر و نوع سلول ها تقسیم بندی می شوند. سلول های غیر طبیعی سنگفرشی ( اسکواموس) یا تغییرات بافت سلول ها بر حسب نوع بافت به یا دیسپلازی در 4 دسته مختلف تقسیم بندی می شود :
  • ضایعات پوششی سنگفرشی با درجه پایین SIL یا LSIL : تغییرات تنها در سلولهای سطحی مخاط دهانه رحم مشاهده می شود.
  • ضایعات پوششی سنگفرشی با درجه بالا SIL یا HSIL : افزایش شدید تغییرات سلول های مخاط دهانه رحم
  • سلول های سرطانی
  • ضایعات ASC : تشکیل سلول های نازک و تخت بر روی مخاط دهانه رحم، این ضایعات به دوسته تقسیم می شوند یکی ASC-US که نشان میدهد اهمیت این سلول ها از نظر بدخیمی مشخص نیست و دیگری ASC-H یعنی آزمایش نشان نمیدهد این سلول ها بدخیم هستند یا نه ؟
ادامه مطلب دیسپلازی گردن رحم در کلینیک اچ پی وی